Państwo Polskie nie jest państwem prawa. Konstytucja jest martwa.
Art. 178
Konstytucji RP 1.
Sędziowie
w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko
Konstytucji oraz ustawom.
A zatem sędzia musi
być
jednocześnie niezawisły i
podległy Konstytucji i ustawom. Jeżeli jeden z warunków jest
niespełniony to oznacza to, że nie jest sędzią konstytucyjnym (
koniunkcja).
Wyrok urągający
prawu (Konstytucji
oraz ustawom) oznacza,
że sędzia/skład sędziowski sprzeniewierzył się Konstytucji oraz
ustawom
czyli wartość logiczna drugiego warunku wynosi 0 (fałsz)
i
przenosi
się
na całość wyrażenia (treść
Art. 178)
czyniąc go fałszywym.
Innymi
słowy:
sędzia wyłamujący się z podległości (Konstytucji
oraz ustawom) nie
jest konstytucyjnym sędzią. A jeżeli nie jest konstytucyjnym
sędzią to nie przysługuje mu niezawisłość,
przy czym nie ma znaczenia, czy wynika to ze złej woli sędziego,
czy
też z
nieuctwa.
Skoro nie jest
niezawisły,
to nie może powoływać się na immunitet, albowiem tenże immunitet
służy
wyłącznie stworzeniu warunków dla nieskrępowanego (poza
podległością
Konstytucji i ustawom) wykonywania
obowiązków sędziego konstytucyjnego.
Art. 183
Konstytucji
RP 1. Sąd
Najwyższy sprawuje
nadzór
nad działalnością sądów powszechnych
i wojskowych w
zakresie orzekania.
2. Sąd
Najwyższy wykonuje także inne
czynności
określone w Konstytucji i ustawach.
Ponieważ
Konstytucja nie stawia jakichkolwiek ograniczeń nadzorowi Sądowi
Najwyższemu w zakresie orzekania,
należałoby
nałożyć na niego obowiązek rozpatrywania skarg od
każdego
prawomocnego wyroku, niezależnie od tego, czy
zainteresowany wyczerpał
prawo do dwuinstancyjnego postępowania. Skarga byłaby kierowana
bezpośrednio do Sądu Najwyższego z pominięciem sądu drugiej
instancji. Ministerstwo
Sprawiedliwości
należałoby obarczyć obowiązkiem prowadzenia rejestru wyroków
(oczywiście w formie elektronicznej) orzekanych przez
poszczególnych sędziów
(składy sędziowskie) przy czym określona ilość/ciężar
gatunkowy wyroków wydanych
z naruszeniem prawa, stwierdzonym w postępowaniu
odwoławczym lub kasacyjnym
przed SN wywołałaby
z mocy prawa skutek wydalenia ze służby.
Proponowane
rozwiązania
nie wprowadzałyby żadnych zmian w dotychczasowych uregulowaniach
prawnych dotyczących
postępowań dyscyplinarnych.
Proponowane
rozwiązania
prawne nie tylko, że nie naruszają konstytucyjnych zasad, ale
wprost
przeciwnie, wprowadzają
mechanizmy, które zapoczątkują realne egzekwowanie
zasady praworządności,
zdefiniowanej w konstytucji:
Art. 7
Konstytucji RP:
Organy władzy
publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Tadeusz Gala
tadeuszgala@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz