Odręczne poprawki Stalina do Konstutucji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej 1952
Od paru dni szaleje dyskusja na temat “premii” jakie rozdzielliła Marszałka
Kopacz wśród członków Prezydium Sejmu za „dobrą robotę“, a i nie zapomniała
przy tej okazji o sobie i samooceniła się na 5 tys. więcej, niz dostali od niej „jej pracownicy“.
Kierowniczka/Marszałka, zakładu pracy zwanego
Sejmem. Czy to jakieś jaja? Czy
mam się uszczypnąć? Po chwili refleksji, doszłam do wniosku, że w zasadzie nie
ma co biadolić, wreszcie
władza w rękach ludu pracującego. Mamy już w tej partii bufetową, to
czemu nie i kierowniczkę. Tak trzymać, wyniki uprawiana przez wyborców od lat selekcji negatywnej, coraz lepiej widać.
Marszałka jest już babcią i bez zaglądania w metrykę wiadomo, że
nauki wychowania obywatelskiego pobierała w PRL-u, kiedy to wiadomo nie
kształtowano postaw lecz je
narzucano, nie kreowano samodzielnego myślenia i oceniania, a wszczepiano jedyne
słuszne poglądy. A i Konstytucja była inna. Znam z autopsji.
Wszystko wskazuje na to, że Ewa Kopacz dalej
ma dużo sentymentu do tych jedynych słusznych poglądów, do czego oczywiście ma
prawo. Natomiast jako Marszałka Sejmu ma obowiązek działać na podstawie i w
granicach prawa i pamiętać , że
1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do
Narodu.
2. Naród sprawuje władzę
przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Wyjaśniając obywatelom kwestie tych nagród, ustrojowa
pozycja urzędu Marszałki Sejmu zobowiązuje do zachowania jakichś minimalnych standardów wiedzy o ustroju państwa i unormowań konstytucyjnych
tego ustroju. Nazywanie więc posłów „ moi pracownicy“, a Sejmu „zakładem pracy“,
nawet jeżeli miało to być niezbyt fortunne porównanie, świadczy o ignorancji, arogancji i braku
kultury Marszałki.
W huraganie doniesień medialnych, wywiadów, opinii autorytetów,
setek blogerskich notek w Interniecie, dominuje sensacja i rozważania o
moralności i przyzwoitości. Z tych co czytałam, tylko blogerka Eska w
Salonie24 podjęła wątek zagubiony
i najistotniejszy – podstawy prawne
działań Marszałki.
A podstawą prawną tego wypłacania jest Ustawa o
wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe - z dnia 31
lipca 1981 r. (sic!) W ustawie tej Marszałkowie Sejmu są zaliczani do osób na kierowniczych
stanowiskach państwowych.
Przy czym art. 3b tej ustawy stanowi - Do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe stosuje się
odpowiednio przepisy art. 22, 23, 24 ust. 2, art. 26 i 28 ustawy z dnia 16
września 1982 r. o pracownikach
urzędów państwowych, gdzie :
Art. 23. (nagrody jubileuszowe)
Art. 24 -1. W urzędach państwowych tworzy się zakładowy fundusz
nagród wynoszący 8,5% funduszu płac. Wysokość i zasady przyznawania indywidualnych nagród z tego
funduszu określają odrębne przepisy.
2. Rada Ministrów może, w drodze
rozporządzenia, utworzyć dodatkowy fundusz nagród dla urzędników państwowych, z
przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, w
wysokości 3% planowanych wynagrodzeń osobowych pozostających w
dyspozycji kierowników urzędów.
W roku
1989 w omawianej ustawie wprowadzono zmiany kosmetyczne w „nazewnictwie“ osób
zajmujących kierownicze
stanowiska w państwie
na podstawie
Ustawy z dnia 29 maja – o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa
Prezydentowi Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej .
Art. 9 W
ustawie z dnia 31 lipca 1981r. o wynagrodzeniu osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wprowadza się następujące zmiany:
art.2
otrzymuje brzmienie
„Art.2
Ustawa ustala zasady wynagrodzenia
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe:
1. Prezydenta
Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
2. Marszałka
Sejmu, Marszałka
Senatu, Prezesa Rady Ministrów, wicemarszałka Sejmu, wicemarszałka Senatu,
wiceprezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego
Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, ministra, Prezesa
Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, wiceprezesa Trybunału
Konstytucyjnego, wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli, Szefa Kancelarii Sejmu, Głównego
Inspektora Pracy, zastępcy Głównegp Inspektora Pracy
3. ministra stanu, Prokuratora Generalnego
Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, Szefa Kancelarii Prezydenta Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Sądu Najwyższego, zastępcy Prokuratora
Generalnego Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, zastępcy Szefa Kancelarii
Prezydenta, wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
4. Prezesa Polskiej Akademii Nauk, sekretarza
stanu, pierwszego zastępcy Prezesa Narodowego Banku Polskiego, podsekretarza stanu
(wiceministra), wiceprezesa , Prezesa Narodowego Banku Polskiego, kierownika
urzędu centralnego, wiceprezesa Polskiej Akademii Nauk, Sekretarza Naukowego
Polskiej Akademii Nauk, zastępcy Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk,
sekretarzy wydziałów Polskiej Akademii Nauk, wojewody, prezydenta m.st
Warszawy, Krakowa i Łodzi, zastępcy kierownika urzędu centralnego, dyrektora
generalnego, wicewojewody, wiceprezydenta m.st Warszawy, Krakowa i Łodzi.
Następnie
w całej ustawie „Radę Państwa“
zastąpiono mozolnie „Prezydentem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej“, „Sejmem“,
„Prezydium Sejmu“ lub „Marszałkiem Sejmu“.
Prawdę
powiedziawszy niewiele już mnie zaskakuje, a jednak w tym wypadku poczułam się
nieswojo. Jak to? Na podstawie ustawy z 81 roku, przez 32 lata najpierw PRL-owska Rada
Państwa, a po zmianie Prezydent
Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, następnie Prezydent Rzeczpospolitej wydawali rozporządzenia, co do
zasad wynagradzania osób wymienionych w pkt 1- 4 art. 2. Lista
ta od 1989r. zmieniała się cyklicznie, wraz z ustanawianiem nowych urzędów
centralnych, uchwalaniem nowych ustaw etc. W 1991r. zamienono Prezydenta Polskiej Rzeczpospolitej
Ludowej, na Prezydenta Polskiej Rzeczpospolitej. I tak do dzisiaj?
Prezydent Kwaśniewski dnia 25 stycznia 2002 r. wydał na
podstawie tej ustawy ostatnie – obowiązujące do
dzisiaj Rozporządzenie Prezydenta Rzeczpospolitej w sprawie szczegółowych zasad wynagradzania osób zajmujących kierownicze
stanowiska w państwie. ( Niemal co roku aktualnie urzędujący Prezydenci wprowadzali poprawki do
tego rozporządzenia - ostatnia z 2010r ).
W roku 2002 lista osób „zajmujących
kierownicze stanowiska w państwie“ po wielu nowelizacjach ustawy wyglądała tak:
art.2. pkt 1- 4
Marszałek
Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów, wicemarszałek Sejmu, wicemarszałek Senatu,
wiceprezes Rady Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Szef Kancelarii
Prezydenta, minister, Rzecznik Praw Obywatelskich Szef Kancelarii Sejmu, Szef
Kancelarii Senatu, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Generalny Inspektor
Ochrony Danych Osobowych, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej — Komisji Ścigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji, Rzecznik Praw Dziecka, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli, Prezes
Polskiej Akademii Nauk, Zastępca Szefa Kancelarii
Prezydenta, zastępca Szefa Kancelarii Sejmu, zastępca Szefa Kancelarii Senatu,
sekretarz stanu, zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, członek Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, Główny Inspektor
Pracy, zastępca Prokuratora Generalnego, podsekretarz stanu (wiceminister),
kierownik urzędu centralnego, kierownik Krajowego Biura Wyborczego, Sekretarz
Komitetu Integracji Europejskiej,
Prezes Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń,
wiceprezes Polskiej Akademii Nauk, wojewoda, Zastępca kierownika urzędu
centralnego, zastępca Głównego Inspektora
Pracy, wiceprezes Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń, wicewojewoda,
Rzecznik Ubezpieczonych.
Po 1989r, do czasu uchwalenia Małej Konstytucji
1992r. nie można mieć zastrzeżeń co do stosowania ustawy i wydawanych na jej
podstwie rozporządzeń prezydenckich.
Sytuacja uległa fundamentalnej zmianie wraz
z wprowadzeniem Małej Konstytucji w 1992r., która przywracała trójpodział władzy zapisany w
Konstytucji Marcowej. Art.1 stanowił:
Organami Państwa w
zakresie władzy ustawodawczej są - Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej, w
zakresie władzy wykonawczej - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada
Ministrów, w zakresie władzy sądowniczej - niezawisłe sądy.
W Konstytucji 1997r.
sprecyzowano podstawy ustrojowe:
Art. 2.
Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady
sprawiedliwości społecznej.
Art.10 tej Konstytucji stanowi, iż ustrój RP opiera się na podziale
i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej, a w ust.2 - władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy
i trybunały.
Tak więc po wprowadzeniu Małej Konstytucji w
1992r. przestała obowiązywać Konstytucja z 1952r (oprócz
rozdziałów 1, 4 i 7, te
obowiązywały do uchwalenia Konstytucji w 1997r) i wzorowana na bolszewickiej konstytucji zasada jednolitości władzy państwowej, gdzie władza najwyższa należała do Sejmu “wybieranego wolą ludu
pracującego”, któremu podporządkowane były: sądownictwo oraz władza wykonawcza
z rządem i Radą Państwa. Zaś ta wola ludu pracującego była tożsama z wolą jedynej
słusznej partii i przyjaciela ZSRR.
Sowiecką jednolitość władzy
państwowej zastąpił trójpodział
władz. Fundamentalne zmiany ustrojowe wymagały reinterpretacji roli
instytucji i organów
państwa, oraz zredefiniowania pojeć dotyczących
organów państwa.
Wejście w życie nowej
Konstytucji i równoczesne zaniechanie
budowania całego systemu prawnego na nowo było przynajmniej w początkowej fazie transformacji, racjonalnym
rozwiązaniem. Ustrojodawca miał jednak obowiązek -
wynikający z fundamentalnych zmian ustrojowych - usunąć z systemu prawnego
wszystkie unormowania, które są sprzeczne z nową ustawą zasadniczą, a nie udzielać tym normom
legitymizacji. Do takich unormowań
moim zdaniem należy Ustawa
o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe z dnia 31
lipca 1981 r.
Zdefiniowane
i „skatalogowane“ w realiach PRL-owskiej jednolitości władzy państwowej - kierownicze
stanowiska państwowe, nie mogły być tożsame z definicją kierowniczego
stanowiska państwowego w realiach
demokratycznego państwa prawa, którego początkiem było uchwalenie 17 października
1992r. Małej Konstytucji.
Zgodnie z zasadą trójpodziału władza
ustawodawcza - Sejm i Senat są wybierane w wyborach powszechnych przez
obywateli. Aktem wyborczym suweren udziela posłom i senatorom mandatu, czyli pełnomocnictwa do reprezentowania
go. Organy
Senatu i Sejmu – marszałkowie i wicemarszałkowie są wybierani
z pośród posłów i senatorów przez te zgromadzenia. „Zakwalifikowanie“
funkcji marszałków i wicemarszałków Sejmu i Senatu jako kierownicze stanowiska państwowe jest
niezgodne Konstytucją, wynika to w sposób
immanentny z istoty demokratycznego państwa prawnego i trójpodziału władz.
Wypłacanie
„wynagrodzeń“ i corocznych nagród marszałkom i wicemarszałkom, a także szefom Kancelarii
Sejmu i Senatu na podstawie ustaw, których podstawą jest sowiecka jednolitość
władzy jest absurdalne.
Co ciekawe, Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora
z dnia 9 maja 1996r. reguluje kwestie uposażenia posłów i senatorów:
art.25 2. Uposażenie
odpowiada wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie
przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z
wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat.
z wyjątkiem...
Art. 32. 1. Do posła i senatora zajmującego jednocześnie
kierownicze stanowisko państwowe nie stosuje się przepisów art. 25-27, art. 28
ust. 1 i art. 29-31.
2. Przez kierownicze
stanowiska państwowe rozumie się stanowiska wymienione w art. 2 ustawy z dnia
31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe …
czyli to również marszałkowie i
wicemarszałkowie Sejmu i Senatu! I nie chodzi tylko o to co “rozumie
projektodawca przez kierownicze stanowiska państwowe” przywołując ustawę z 31 lipca 1981r. bowiem art 3.3 tej ustawy stanowi:
Szczegółowe
zasady wynagradzania osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, o
których mowa w ust.
1, ustala Prezydent w drodze rozporządzenia.
O uposażeniu członków organów władzy ustawodawczej decyduje Prezydent – władza wykonawcza.
Moim zdaniem mamy tutaj do czynienia z
dwoma problematycznymi regulacjami w tej ustawie.
Pierwsza to kwestia zgodności art. 2.1 z Konstytucją - na liście osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe, pomimo zmian ustrojowych i rozdziału władz znajdują się
marszałkowie i wicemarszłkowie Sejmu i Senatu (także szefowie Kancelarii Sejmu
i Senatu)
I druga kwestia to zgodność art. 3.3 z Konstytucją - ustalanie zasad wynagradzania członków Prezydium Sejmu i
Senatu bezpośrednio przez władzę wykonawczą – Prezydenta. Prezydent
nie ma umocowania w Konstytucji do
wydawania rozporządzeń dotyczących organów
władzy ustawodawczej.
Stąd
akt wykonawczy wydany na podstawie niezgodnej z Konstytucją ustawy
– w rozumieniu art. 92 ust. 1 Konstytucji nie ma mocy prawnej.
Proszę
zauważyć również, iż uposażenie
wszystkich posłów i senatorów, chociaz jest uregulowane w Ustawie o wykonywaniu
mandatu posła i senatora, to de facto jego wysokość zależy
równiez od tego rozporządzenia Prezydenta, gdzie Prezydent określa wynagrodzenie podsekretarza
stanu.
Moją opinię o
niezgodności omawianej ustawy z Konstytucją,
potwierdza ewolucja art. 2 tej ustawy - lista osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe. I tak “kierownictwo“ władzy
sądowniczej nie jest już na tej liście.
Ø
W 1997 roku usunięto Prezesa Trybunału Konstytucyjnego i jego
zastępcę
Ø
Dopiero w 2002 roku usunięto z tej listy Pierwszego
Prezesa i Prezesów Sądu Najwyższego
Ø
W tym samym roku usunięto Prezesa i zastępców Naczelnego
Sądu Administracyjnego
Ustawa ta była nowelizowana 40 razy ! po 1989r. 25
razy, wydano 47 aktów wykonawczych do tej ustawy z czego 33 to rozporządzenia prezydentów od 1991r.
Dodam, iż część tych rozporządzeń de facto nie jest aktem
wykonawczym do tej ustawy, a „nowelizacją“ tej ustawy. Jest to sprzeczne
z art. 92 ust. 1 Konstytucji. Prezydent nie ma i nie może mieć
uprawnień władzy ustawodawczej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz